Cikk az onlinepszichologia.hu-ról.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy az utóbbi években minimum egy, de inkább kettő tehetségkutató műsor futott egymás mellett, nagy nyereményeket, és csillogó reményeket ígérve a jelentkezőknek. Nem csoda hát, hogy évről-évre tömegek jelennek meg egy-egy válogató alkalmával, hogy meggyőzzék az éppen aktuális zsűrit a tehetségükről. Amikor ez a cikk megjelenik, már vége az éppen aktuális szériának, mégis az aktualitása megmarad a témának.
Nem új keletű
Ki ne emlékezne még a Ki Mit Tud-ra? Az 1962-ben indult tehetségkutatóban megismerhette az egész ország Koncz Zsuzsát, Kovács Katit, Kern Andrást, és sorolhatnánk tovább a még ma is közismert művészeket. Óriási népszerűségnek örvendett a tehetségkutatás, ill. szórakoztatás ezen formája.Összehasonlítani a mai műsorokkal nem is lehet és nem is kell, hiszen egy egészen más világ, egészen más keretek között lebonyolított vetélkedője volt.
De miről szólnak ma, és hogyan mozgatnak meg ekkora tömegeket?Az nyilván mindenki számára egyértelmű, hogy a kereskedelmi csatornáknak óriási érdeke fűződik ezekhez a műsorokhoz, hiszen nézettséget hoznak, és ezen kívül még szavazatokat is.
Az USÁ-ban 2002-ben vetítették az American Idol első szériáját, a brit eredetű X-factor franchise első évada pedig 2004-ben került adásba. Ezt követte a szintén jelenleg is futó Britains Got Talent (BGT), ami 2007-ben indult, és változatlanul órási érdeklődés övezi.
Magyarországon a Megasztár nyitotta a sort 2003-ban, azóta már az 5. évad is lefutott. A másik kereskedelmi csatorna a BGT mintájára megalkotott Csillag születiket indította útjára 2007-ben, majd 2010-ben indult az X-factor franchise magyar változata. Minden változat továbbra is jelentkezik újabb évadokkal, kérdés, hogy meddig lehet ezt folytatni, nem hígul-e fel a mezőny.
Tényleg a tehetség a fontos?
Ez talán a legfontosabb kérdés. Mert minden show-ban vannak olyan résztvevők, akikben megvan a tehetség, mégsem jutnak el talán még az élő adásig sem, mert nem tudnak eleget tenni a kihívásoknak, nem elég érettek még egy ilyen húsbavágó feladatra.
És nem csak a tehetség az az összetevő, aminek a megléte elengedhetetlen, ilyen a belső kisugárzás, a fellépés, az egyéniség, tulajdonképpen az egész személyiség, ill. a külső megjelenés.
A személyiséget teszik próbára
Egy ilyen műsor nagyon nagy mentális kihívást jelent, és csak kevesen rendelkeznek olyan rugalmas hozzáállásal, ill. személyiséggel, ami erre alkalmas. Nem meglepő, hogy sok fiatal jelentkezik, akik keresik azt az utat, ami az önmegvalósítást jelenti. Ők azok, akik még kevésbé rigid személyiségszerkezettel rendelkeznek, könnyen tudnak alkalmazkodni, változni – akár a zsűri tanácsainak megfelelően.
De mi lesz velük később? A showknak pár hónap alatt vége van, és eközben olyan mértékű változáson mennek keresztül, ill. olyan sok új információ éri őket, hogy azt nem lehet pár nap alatt feldolgozni.
A másik kérdés pedig az, hogy „mit kezd velük a társadalom”? A médiának órási befolyása van az emberek véleményére, így ami egyik nap még szenzáció volt, a másik nap már egészen más fényben tűnhet fel, mert kiderítenek valami olyasmit róla, ami több lapot fog eladni.
Talán a legsarkallatosabb pont az, hogy gyerekek is jelentkezhetnek. A színpadon nagyon aranyosak, viszont nem véletlenül sok szakember óva inti a szülőket attól, hogy a gyerekeik ilyen műsorokban szerepeljenek. Nem maga a részvétel az, ami problémát okozhat, hanem az ezzel járó felhajtás, az a teher, amit a versenyzők viselnek.
Szubjektivitás, és manipulációMindig adott egy többnyire objektív szempont, ez pedig a minden műsorban jelenlévő zsűri. De az ő véleményük általában csak segíti a nézők döntését, ill. irányt mutat, de nem feltétlenül sorsdöntő (a szabályoktól függően).
Azok a nézők, akik szavaznak a számukra szimpatikus versenyzőre, általában szubjektíven, szimpátia alapján döntenek.
A műsorban szereplő tehetséges művészpalánták pedig egy dolgot tehetnek, „manipulálják” a nézőket, a róluk bemutatott kisfilmekben igyekeznek a személyiségük, és az életük olyan aspektusait kiemelni, amely megnyerő lehet. Nem feltétlenül kell ezt tudatos dolognak tekinteni, de el kell ismerni, hogy mindenképpen meghatározó az a kép, amely kialakul a nézőkben. Ez a tehetség mellett egy el nem hagyagolható, kulcsfontosságú tényező.
Fogyatékkal, vagy anélkül?
Természetesen nemre, korra, bőrszínre, fogyatékosságra való tekintet nélkül lehet jelentkezni a műsorba, ami nagyszerű, hiszen így olyan embereket ismerhet meg az egész ország, akik sokszor egy nagyon kis közösségben élnek, és nincs lehetőségük arra, hogy ismertséget szerezzenek.
Végül
Az összes tehetségkutató műsor leginkább közös pontja az, hogy lehetőséget teremtenek. Sokszor, soha vissza nem térőt. Gyökeres változást hoz, falakat rombol, és sajnos újakat is épít. A nézők számára szórakoztatóak, a résztvevők számára pedig elhozhatják a várva-várt hírnevet. Nem lehet megmondani, hogy mikor áldozik le ennek a kategóriának a csillaga (ha ez egyáltalán a közeljövőben megtörténik), mivel most még nagyon fényesen ragyog.